Joskus onnistuneeseen sisältöön (ja markkinointiin) ei tarvita mitään muuta kuin intohimoa ja hyvä suunnitelma. Intohimoa oli tällä kerralla mukana mieletön määrä, ja markkinointivalmennuksen avulla se jalostettiin kiinnostavaksi somesisällöksi, jota on helppo postata kiireisen sesongin keskellä.
Tammiston tilan emäntä Anu oli haaveillut ja pohtinut tätä jo pitkään. Terassia ja ulkotilaa, jossa hyvä ruoka ja miljöö loisivat yhdessä upean elämyksen. Korona aiheutti oman viivästyksensä unelmaan, mutta vihdoin tänä kesänä Anun unelma oli toteutumassa: Kuulas Garden & Grill. Tehtävää oli arvatenkin mieletön määrä, joten somen päivittäminen tai edes postausideat eivät olleet ensimmäisenä mielessä. Tärkeintä oli tietenkin keskittyä unelman toteuttamiseen.
Hyvä pohjatyö ja brändiin sekä tavoitteisiin tutustuminen on kaiken a ja o
Anun kanssa toteutimme kuvauspaketin, johon kuului myös sisältösparraus, jossa kävimme läpi kaikki otetut kuvat ja mietimme niihin sopivaa sisältöä. Jo kuvauksissa kävi erittäin selväksi, että Anulla on mieletön intohimo ruokaa ja raaka-aineita kohtaan. Tapa, jolla Anu puhui valitsemistaan raaka-aineista, eri annoksista ja makuyhdistelmistä, oli mukaansatempaavaa. Nämä on niitä hetkiä, jolloin itse huokaisee ja ajattelee unelmoiden “Tuohon täytyy itsekin pyrkiä ja päästä”.
Tämä intohimo oli ehdottomasti saatava mukaan myös jokaiseen tekstiin ja postaukseen!
Koska kyseessä oli uusi ravintola, markkinointi alkoi lähes nollista. Tammiston tila on jo pitkään tarjonnut majoitusta ja ruokaa kävijöilleen, mutta uusi konsepti kaipasi oman markkinointinsa. Kävimme Anun kanssa läpi ennen varsinaista valmennusta hänen visiotaan ja ajatuksiaan ravintolasta, aikataulusta ja kohderyhmästä. Tämä läpikäynti loi pohjan kaikelle sisällölle ja mahdollisille ideoille.
Markkinoinnin suunnittelu
Aikataulu oli iso osa sisällön suunnittelua. Oli aika ennen avajaisia, ja aika sen jälkeen. Sisällön piti ottaa huomioon kaikki eri vaiheet konseptin julkaisemisesta ja kiinnostuksen rakentamisesta, kesän loppuun ja terassin sulkemiseen asti. Ensimmäisen valmennuskerran jälkeen sisällölle tehtiin aikataulu, joka kertoi minkälaista sisältöä ja mainontaa tehdään missäkin vaiheessa. Otettiin huomioon julkaisu, näkyvyyden nostaminen, avajaiset ja niiden jälkeinen asiakashankinta. Jokaiseen näistä vaiheista lähdettiin ideoimaan niihin ja otettuihin kuviin sopivaa sisältöä.
Itse sisällön ideoinnissa keskityttiin tärkeimpiin aiheisiin, ja Anun intohimo johdatti tässä tietä. Ruoka ja raaka-aineet olivat se tärkein sisällön aihe. Mukaan nousi myös Tammiston tilan ympäristö ja miljöö sekä Kuulaalle räätälöidyt drinkit. Näihin aiheisiin lähdimme toisen valmennuskerran aikana miettimään sisällön aiheita.
Sisällön ideoinnin tuloksena oli lähes 60 erilaista sisällön ideaa, joista jokaista pystyi käyttämään monella eri tavalla eri kuvien kanssa. Anun tavoitteena oli postata Instagramissa 3 kertaa viikossa, joten postausideoita oli valmiiksi noin 20 viikolle.
Valmis postaussuunnitelma auttaa asiakasta konkreettisesti
Ideoinnin jälkeen tein Anulle valmiin postausuunnitelman kolmen kuukauden ajalle. Postaussuunnitelmaan oli merkitty jokaiseen viikkoon ja vaiheeseen sopivat postaukset sekä myös mainokset eri viikoille. Kävimme yhdessä suunnitelman läpi, jotta sen toteuttaminen olisi selkeää ja mutkatonta. Suunnitelman avulla Anu pystyi hoitamaan postaukset tehokkaasti ilman, että se vei liikaa aikaa tärkeimmiltä asioilta. Tässä Anun ajatuksia koko valmennuksen kulusta ja siitä, miten se auttoi häntä:
” Emma paneutui todella huolellisesti yritykseeni ja tapaamisia oli useita, joihin hän oli valmistautunut erittäin hyvin. Kun pohjatyö oli tehty hänen puoleltaan huolellisesti hän pystyi tarkoilla kysymyksillään saamaan mahdollisimman kattavan kuvan mitä itse haluan markkinoinnillani saavuttaa. Sain häneltä kattavat suunnitelmat postauksille sekä erittäin hyviä ideoita ja neuvoja, joiden kanssa oli helppo lähteä tekemään sosiaalista markkinointia. Uuden ravintolan perustamisessa oli valtava kiire ja paine, joten oli helpottavaa kun oli valmis aikataulu ja suunnitelma etukäteen pohdittuna, jota toteuttaa. Voin suositella Emmaa lämpimästi! ”
Se, mikä lopulta sai Anun onnistumaan markkinoinnissaan oli kuitenkin hänen intohimonsa. Se tapa, jolla Anu puhuu esimerkiksi ruoasta, raaka-aineista ja Kuulaasta tuli esille jokaisessa postauksessa, jonka hän kirjoitti. Ja se intohimo sai ihmiset tulemaan sankoin joukoin tänä kesänä Tammiston tilalle ja Kuulaaseen. Olen iloinen, että pääsin olemaan osa tätä intohimoa.
Emma Laaksonen
Markkinointivalmentaja
Tässäpä siis upea esimerkki tarjoamastamme konseptista, sillä kuvauksissa oli mukana myös visuaalinen suunnittelu ja stailaus. Lisää kuvia näet referensseistä, täältä. Laitahan viestiä, niin pohditaan, miten voisimme sinua auttaa!