Henkilöbrändi ja yritysmielikuva

  /  
6.7.2020

Brändi sanana herättää monissa ihmetystä. Henkilöbrändi, minullako? Tavallisella ihmisellä? Kyllä, ajattele sen tilalla sanaa yritysmielikuva, niin ajatus tuntuu heti helpommalta.

Brändi on siitä mielenkiintoinen asia, että sitä ei voi täysin hallita. Muistan kuulleeni vuosia sitten, että ”Brändi on se, mitä muut sanovat sinusta, kun et ole itse kuulemassa.” Se on minusta erittäin hyvin kiteytetty, ja pätee aivan yhtä hyvin, oli sitten kyseessä yhden hengen yritys tai isompi yritys liudalla työntekijöitä.

Se on vähän kuin imago, mutta se vaatii kaiun. Ei ole brändiä ilman ihmisten markkinoilla muodostamaa mielikuvaa siitä.

Se, mihin voi osittain vaikuttaa, on yritysmielikuva. Yritysmielikuvaa voi rakentaa mm. graafisen suunnittelun ja viestinnän avulla, sekä kuvien herättämien tunteiden ja mielikuvien keinoin. Sitten yhtälöön astuu vielä maine, jonka eteen tehdään toki töitä kaikessa toiminnassa. Yritysmielikuva ja maine ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa, ja näistä muodostuu brändi.

Ennen kuvausta haluan päästä jyvälle sinun yrityksestäsi – mm. arvoistasi, ydinviestistä ja kohderyhmästä. Minä haluan ymmärtää asiakastasi, koska hänellehän me kuvia teemme. Sitä varten lähetän sinulle pienen kartoituksen, jonka käymme yhdessä läpi. Näiden asioiden pohtiminen on yleensä erittäin antoisaa myös sinulle!

Halutessasi sinulla on mahdollisuus työstää näitä asioita myös palvelumuotoilijan kanssa, joka auttaa sinua mm. kirkastamaan fokusta ja määrittelemään kohderyhmää ja ydinviestiäsi.

Mitä kirkkaampi ajatus, sitä puhuttelevampi lopputulos. Sitä vahvempi ja kohderyhmää puhuttelevampi lopputulos.

Työskennelläänkö yhdessä?

Kommentit